Tebing dramatik ini terletak di hujung utara BORNEO, pulau ketiga terbesar di dunia, selepas Greenland dan New Guinea. Ia terletak di Semenanjung Kudat, kira-kira tiga setengah jam 215 KM dari Bandaraya Kota Kinabalu.

Simpang Mengayau bermaksud 'persimpangan berlarutan' kerana di sini bahawa Laut China Selatan tinggal dan menemui Laut Sulu yang mengalir dari timur.

Pantai Simpang Mengayau mempunyai pantai yang putih bersih. Pantai ini juga dikenali dengan nama Pantai Kalampunian dan merupakan salah satu tempat yang sesuai untuk pengunjung melihat matahari terbit dan terbenam.



Berjalan kaki dengan pemandangan yang indah ke tiang bendera, globe dan singkapan batu yang membentuk " Tip Of Borneo"

Kemudahan

Terdapat kafe, kedai cenderamata dan bilik air.

Cara pergi ke Simpang Mengayau

Pelawat boleh pergi dengan teksi, memandu sendiri atau dengan ejen pelancongan. Kenderaan pacuan empat roda dan kereta saloon yang berpermit ditempatkan berhampiran Restoran India bertentangan dengan Klinik Kesihatan di Kampung Air Kota Kinabalu. Pemandu pacuan empat roda boleh mengambil antara 7- 8 penumpang pada harga RM20.00 - RM25.00 setiap perjalanan pergi balik, manakala kereta saloon mengambil sehingga 4 penumpang dan mengenakan bayaran RM240.00 untuk perjalanan pulang balik ke Simpang Mengayau.

Bayaran masuk

Tidak ada bayaran dikenakan untuk masuk ke Tanjung Simpang Mengayau.

Post a Comment