Pulau Pom Pom, comel betul namanya kan? Pulau ini terbahagi kepada 2 bahagian iaitu Pulau Pom Pom Kecil dan Pulau Pom Pom Besar. Tapi sebenarnya kedua-duanya terletak di dalam satu pulau yang kecil. Kedua-dua bahagian ini akan habis anda terokai dalam hanya sekitar 30 minit berjalan kaki.

Dasar perairannya pula, dikatakan cukup kaya dengan hidupan marin dari spesies-spesies yang unik. Berdasarkan kajian yang pernah dilakukan, bilangan spesies ikan yang terdapat di sini adalah lebih daripada 220 kesemuanya, manakala terumbu karang pula lebih daripada 250 spesies.

Bukan itu sahaja tarikannya, pulau ini turut menjadi lokasi penyu-penyu untuk mendarat dan menetaskan telurnya dari bulan Mei hingga September.

Pulau yang terletak hanyalah 30 km dari Pekan Semporna ini tidaklah selengkap pulau terkenal yang lain, dan hanya terdapat sebuah tempat penginapan yang ditawarkan di sini. Oleh sebab itu, kalau anda merancang untuk menikmati percutian di pulau ini, booking penginapan anda terlebih dahulu dan secepat yang mungkin.

Sumber : maisinggah.com

Post a Comment