Pulau Tiga merupakan salah satu daripada 3 buah pulau yang terletak di Taman Negara Pulau Tiga. Pulau Tiga sebenarnya lebih dikenali sebagai Pulau Survivor, kenapa? Kalau anda nak tahu, pulau ini menjadi lokasi penggambaran musim pertama siri TV Amerika, Survivor. Bukan calang-calang rupanya status pulau ini.

Terletak hanya 10km dari pantai di Pantai Barat Sabah, anda boleh menikmati lawatan sehari ke pulau itu tetapi ramai yang mengesyorkan perbelanjaan sekurang-kurangnya satu atau dua malam. Pulau ini mempunyai dua pusat peranginan, Pulau Tiga Resort dan Gaya Island Resort. Terdapat banyak yang dapat dilihat dan dilakukan di sini.

Antara aktiviti menarik yang boleh dibuat di sini adalah berenang, snorkeling, berkayak dan juga berendam di dalam gunung berapi lumpur kecil. Menurut penduduk setempat, berendam di dalam lumpur ini dapat menyembuhkan bermacam penyakit kulit. Mesti anda terfikir, tak panas ke lumpur gunung berapi ini? Tak perlu risau kerana lumpur ini hanyalah suam-suam kuku sahaja, memang syok untuk berendam.

Pulau Tiga juga terkenal dengan lumpur volkanik semulajadi terapeutiknya. Mencari beberapa hidupan liar? Hafi penduduk terkenal di pulau ini: ular! Kemudahan di pulau itu termasuk restoran dan tapak perkhemahan.

Cara Ke Pulau Tiga

Kuala Penyu adalah 120km dari Kota Kinabalu. Jika anda dari luar Sabah, ambil bas dari jambatan Segama (bersebelahan dengan Pejabat Pos) dan untuk satu perjalanan akan menelan kos kira-kira RM18.00. Pelancong juga boleh menaiki teksi dengan kos berharga sekitar RM180.00.Bagi penduduk Sabah, boleh membawa kereta sendiri ke Kuala Penyu sambil membeli belah belah buah-buahan di sepanjang perjalanan.

Sila ambil perhatian bahawa bot mesti diatur melalui pakej pelancongan. Hubungi ejen perjalanan anda untuk mendapatkan maklumat lanjut.

Post a Comment